אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום ביטוח לאומי 09:08   20/04/2024 היוון קצבת נכות מעבודה שלוםאני מקבל קצבת נכות מעבודה,שהיא גבוהה בהשוואה לקצבת אזרח ותיק לו הייתי בגיל פרישה היום.כאמור ,...
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...

אם אני לא רוצה להתגייס - מה עושים?

  • 13/07/2016
  •   מאת: אלעד שניר
  • צפיות: 11009
אין ספק שראוי לשרת בצבא. אך מה קורה כשמועמד לשירות צבאי לא רוצה להתגייס? מה הדרכים העומדות בפניו כדי שלא להתגייס? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אם אני לא רוצה להתגייס - מה עושים?
[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

רבים תוהים ושואלים כיצד ניתן להימנע משירות צבאי. ישנם כאלו שחוששים, ישנם כאלו שסובלים מבעיות חברתיות או בריאותיות, וישנם אנשים שפשוט לא מעוניינים לשרת בצבא, מסיבותיהם האישיות. על כן, נשאלת השאלה מהן הדרכים החוקיות שיכולות לסייע לנו לא להתגייס. על כך, במאמר שלהלן. 

האם חייבים להתגייס לצה"ל?

אכן כן. בישראל קובע חוק שירות הביטחון, [נוסח משולב], תשמ"ו- 1986 כי כל אזרח יהיה חייב בשירות צבאי, למעט מספר מגזרים שפטורים מכך בהתאם להחלטות היסטוריות (לרוב מדובר באוכלוסייה המוסלמית והנוצרית בארץ). הסיבה לקיומו של גיוס חובה בישראל, היא המצב הביטחוני השורר בארץ מיום הקמת המדינה, שהרי בכל זאת מדינת ישראל היא עדיין מדינה המוקפת בלא מעט אויבים. 

כיצד הצבא מחליט היכן אשרת?

לקראת הגיוס הצבאי, אזרחים המיועדים לשירות ביטחון (שנקראים בקיצור: "מלשבים") מקבלים צו גיוס. אותו צו למעשה מהווה זימון למבדקים רפואיים ומבחני כשירות. באמצעות אותם מבחנים, קובע הצבא מה תהיה הקב"א (כלומר: "קבוצת האיכות"), וכן מה יהיה הפרופיל הרפואי של המיועד לשירות ביטחון. כדי לקבוע את הפרופיל הרפואי, עורך הצבא מבחנים רפואיים ומגוון מבדקים. לעיתים כאשר יש צורך בבדיקות נוספות, יזמן הצבא את המלש"ב בצו נוסף. את "קבוצת האיכות", קובע הצבא באמצעות מבחנים פסיכוטכניים, וכן גם ראיון אישי. 

ככל שהציון קבוצת האיכות יהיה גבוה יותר, וכך הפרופיל, כך התפקיד אליו ישובץ המלש"ב יהיה מסווג וכנראה שאיכותי יותר, וכן ייתכן שגם במקרים כאלו ייועד המלש"ב לשירות קרבי (אך לא בהכרח). ככל שהפרופיל הרפואי יהיה נמוך יותר, כך גם הסיכוי לשירות קרבי יהיה נמוך יותר, וכן ככל שקבוצת האיכות תהיה נמוכה, כך ייתכן והמלש"ב ייועד לתפקידים פשוטים יותר. יוער שעל קביעת הקב"א ועל הפרופיל הרפואי אפשר לחלוק, אך על כך לא נרחיב במאמר זה. 

איך אוכל להימנע משירות צבאי? 

ישנם לא מעט אנשים שלקראת הצו גיוס, או במעמד הצו, או לאחריו, או אף לאחר הגיוס לצבא מחליטים שהם אינם מעוניינים לשרת בצבא. כדי להימנע משירות צבאי, ישנן כמה אופציות לפיהן אפשר לפעול. אך יודגש, כי שאלת השירות הצבאי בישראל היא בוודאי מצויה מחלוקת רבתי בין כל שכבות האוכלוסייה והוא בוודאי נושא החוצה מגזרים ומגדרים, אך אין המאמר דנא מבקש להביע עמדה חלילה בנושא. אלא להציג את המצב העובדתי, והחוקי העומד למי שמעוניין להימנע מקיום שירות צבאי בלבד. 

ניתן לבקש פטור מטעמים רפואיים: הדרך אולי האולטימטיבית להימנע משירות צבאי, היא עקב בעיות רפואיות. ככל שהפרופיל הצבאי יהיה נמוך מ- 21, אז הצבא לא יגייס את המועמד לשירות, אך עדיין תעמוד לו אפשרות להתנדב לשירות צבאי. אגב, פרופיל רפואי מורכב גם מפרופיל פסיכולוגי ונפשי. מעבר לפרופיל 21, (דהיינו פרופיל 35 ו- 45) הצבא כן מגייס אזרחים, אך לתפקידי עורף. 

ניתן לבקש פטור מטעמים מצפוניים: החוק מאפשר לצבא לפטור מלש"בים משירות צבאי מטעמים מצפוניים. טעמים מצפוניים יכולים להיות: פציפיזם (אנשים שאינם מוכנים לשאת נשק), ועוד. יוער, שבניגוד לפרופיל רפואי, פטור מטעמים מצפוניים הוא קשה מאוד, ונדיר. מי שמצהיר על סירוב מטעמי מצפון מזומן לרוב לוועדה מיוחדת אשר תבחן את נסיבות העניין. 

ניתן לבקש פטור מטעמים דתיים: הצבא מקנה פטור למלשב"ים מטעמים דתיים, אך לא בהכרח. כדי לקבל את אותו פטור מיוחל יש להוכיח כי שירות צבאי יפגע משמעותית במרקם החיים שלכם בתור אנשים דתיים. לרוב, כאשר מדובר בנשים, הצבא כן פוטר משירות צבאי, ודיי למעשה בהצהרה. 

ניתן לבקש פטור בשל חתונה: הצבא פוטר נשים משירות צבאי במקרים שבהם מדובר באישה נשואה. אכן, קיימת תופעה של נשים שמתחתנות לשם קבלת פטור משירות צבאי, ומתגרשות לאחר קבלת הפטור. כמו כן, אימהות לילדים מקבלות פטור באופן אוטומטי. יש להוכיח רק את עצם הנישואין, וזאת באמצעות תעודת נישואין (לרבות תעודת נישואין שנערכו במדינה זרה).  

ניתן לבקש פטור מטעמים כלכליים: ישנם מלשב"ים המסייעים בכלכלת המשפחה, ולרוב מדובר באנשים שמגיעים ממציאות של מצוקה כלכלית קשה, במסגרתה אותו מלש"ב נוטל חלק בלעדיו אין בפרנסת הבית. במקרים כאלו, הצבא כן עשוי להעניק פטור משירות צבאי, אך לא בקלות, לשם כך יש להוכיח באמצעות אסמכתאות כגון תדפיסי חשבון בנק, תעודות על נכות של ההורים, אישורים על מחלה שמביאה למצוקה הכלכלית, ועוד. הצבא לרוב מסייע לאנשים הנמצאים במצוקה, בתור גישה כללית. כך שזו ברירת המחדל לרוב במקרים כאלו, ולא פטור משירות צבאי. 

לא התייצבתי לשירות כי הצבא לא פטר אותי - מה יקרה?

במצב כזה, אתה נחשב בתור "נפקד" משירות צבאי, ולאחר תקופה של 20 ימים אתה תוגדר בתור עריק. המשמעות של עריקות יכולה להתבטא בתקופה ארוכה מאחורי סורג ובריח בכלא צבאי. נפקדות, מטופלת לרוב בפן המשמעתי בצבא, אך גם היא נושא בחובה עונשים משמעתיים קשים. לכן עדיף להימנע מכך. 

[לייעוץ משפטי בנושאים הקשורים לצבא, חייג עכשיו: 03-6001112]

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני צבא
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק