אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני ביטוח 15:09   25/04/2024 האם הצתה של רכב ע''י ילד קטן מזכה ב... האם חברת ביטוח יכוחה לדחות תביעה של רכב שנשרף  בטענה ששרפת רכב שבוצעה ע''י ילד קטן הרי היא כ...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 14:37   25/04/2024 סחר מרחוק השאלה בנושא סחר מרחוקקניה באינטרנטבאמצעי תווי קניהיש פטור מהחזר כספי?ניתן לתת רק זיכוי?
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 23:55   24/04/2024 אחריות המוכר vs. תחזוקת הקונה שלום,האם בשנות האחריות (אחרי שנות הבדק), אי טיפול בדירה לפי הוראות התחזוקה והשימוש בחוברת שנמסרה ...
  • פורום ביטוח לאומי 23:44   24/04/2024 נכות כללית בזמן מאסר שלום האם ממשיכים לקבל בצורה רגילה נכות כללית בזמן מאסר מבלי לעדכן כלום בביטוח לאומי.מפסיק לעבוד ו...
  • פורום דיני עבודה 12:35   24/04/2024 aaaa aaaa

מבנה הרשות השופטת בישראל

  • 20/04/2016
  •   מאת: מאיר השכל
  • צפיות: 1671
מה ההבדל בין בית משפט שלום, בית משפט מחוזי, בית משפט עליון ובג"ץ? מה תפקידו של בית משפט לענייני משפחה ומה תפקידו של בית הדין הרבני? על מבנה הרשות השופטת בישראל – במאמר שלפניכם. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום בתי משפט
מבנה הרשות השופטת בישראל

היררכיית הערכאות

כמו בכל מדינה מתוקנת, מערכת המשפט בישראל בנויה על היררכיה: ישנן ערכאות נמוכות בהן דנים על מקרים קלים יחסים, וישנן ערכאות גבוהות יותר בהן דנים על מקרים חמורים. כבר בתנ"ך כתוב שיתרו ייעץ למשה רבנו להאציל סמכות לשופטים זוטרים לדון במקרים פשוטים יחסית, ולהשאיר לעצמו רק את המקרים המורכבים ביותר. 

בישראל ההיררכיה בנויה משלש קומות: הערכאה הכי נמוכה היא בית משפט שלום, מעליה – בית משפט מחוזי, ומעליה – בית המשפט העליון. בית משפט שלום מוסמך לדון במרבית המקרים הפשוטים יחסית, ובית המשפט המחוזי דן בכל המקרים המורכבים יותר. לעומתם, בית המשפט העליון הינו ערכאת ערעור בלבד [וכפי שאסביר מיד].

ערעור על פסק דין

אם קיבלתם פסיקה בבית משפט שלום ואינכם מרוצים ממנה, תוכלו להגיש ערעור בבית משפט המחוזי. בית משפט המחוזי מהווה ערכאת ערעור על החלטות בית משפט השלום, זאת במקביל להיותו ערכאה ראשונה הדנה בנושאים מורכבים שאינם בסמכותו של בית משפט השלום, כפי שהסברתי לעיל.

בית משפט המחוזי רשאי לדון בכל נושא, ומשכך בית משפט העליון אינו אלא ערכאת ערעור על החלטותיו של בית משפט המחוזי.

בג"ץ

הערכאה אולי המוכרת מכל היא "בג"ץ". בג"ץ הוא למעשה בית המשפט העליון - בשבתו כבית משפט לענייני צדק. בשבתו כבג"ץ, בית המשפט העליון אינו משמש ערכאת ערעור על החלטות בית משפט המחוזי, אלא דן באופן ישיר בעתירות שעניינן חוסר צדק.

במסגרת סמכות זו, בג"ץ עשוי אפילו לדון בעתירה המוגשת על ידי אזרח פשוט או על ידי עמותה המתלוננים על חוסר צדק שנעשה עימם. כמו כן, במסגרת זו, בג"ץ בוחן החלטות של רשויות ציבוריות, מנהליות וממשלתיות, ועשוי לפסול החלטה שנתקבלה בממשלה. כללו של דבר: בג"ץ הוא הסעד לצדק של כל אזרח ואזרח במדינה.

אגב, בג"ץ הוא הדרך לתקוף החלטה של בית דין הרבני העליון. אם אתם סבורים כי בית הדין הרבני העליון קיבל החלטה בלתי צודקת, ניתן לפנות לסעד מבג"ץ. אולם, אין משמעות הדבר שבג"ץ הוא ערכאת ערעור על בית הדין הרבני העליון. אי לכך, רק במקרים של חוסר צדק קיצוני, בג"ץ יתערב.

בתי משפט מיוחדים

מלבד הערכאות האמורות, ישנם בתי משפט מיוחדים שעוסקים רק בתחומים מסוימים. כזה הוא בית משפט לענייני משפחה, המהווה ערכאת דיון בדרגת בית משפט שלום, אך עוסק רק בדיני משפחה. דיני משפחה כוללים סוגיות כמו חלוקת רכוש בין בני זוג, מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה.

בית משפט מיוחד נוסף הוא בית משפט לעניינים מנהליים. בית משפט זה הוא בית משפט מחוזי - בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. תפקידו של בית משפט זה הוא לדון בעתירות כנגד החלטות של רשויות ציבוריות.

בתי הדין הרבניים

מלבד בתי הדין האזרחיים, מערכת המשפט בישראל כוללת גם את בתי הדין הדתיים. בית הדין הדתי עבור הציבור היהודי הוא בית הדין הרבני, וסמכותו היא לדון בנושאים דתיים כמו גיור וכן בנושאים הנוגעים לדיני נישואין וגירושין [אגב, ישנם גם בתי דין דתיים מוסלמים, נוצריים ודרוזים עבור אזרחים מעדות אלה].

דיני נישואין וגירושין של בני זוג יהודים מצויים בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני, אשר דן בהם על פי ההלכה והמסורת היהודית. על כן, בני זוג יהודים המעוניינים להתחתן או להתגרש צריכים לעבור במדרגות הרבנות.

 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום בתי משפט
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק