אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 22:41   19/04/2024 nnn fggg
  • פורום צוואות וירושות 20:41   19/04/2024 דירה מירושה לפני שנתיים אבי נפטר קיבלתי צו ירושה וקיבלתי את   הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה י...
  • פורום דיני משפחה 20:31   19/04/2024 דירה מירושה אבי נפטר לפני שנתיים , קיבלתי את הדירה שלו ומכרתי אותה האישה שטוענת שהיתה ידועה בציבור מבקשת לתקן...
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...

איך להתגרש בלי עורך דין

  • 18/02/2016
  •   מאת: מערכת
  • צפיות: 10581
מה ניתן לעשות כדי להתגרש ביעילות – גם בלי סיוע של עורך דין. למד כיצד מתנהל הליך הגירושין, וכיצד תוכל (ככל שתחליט) להתמודד בעצמך עם ההליך. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני משפחה
איך להתגרש בלי עורך דין
כל מי שעתיד לעבור הליך גירושין, מוטרד מן המחשבה לפיה ההליך עתיד להיות יקר- ובצדק לרוב. לעיתים החשש מהעלויות הכספיות, אף מונע מאנשים רבים להתגרש ומביא אותם להמשיך לחיות בתוך מערכת יחסים לא מאושרת. עם זאת, ניתן להוזיל את עלויות הגירושין, ואף לעשות כן ללא עורך דין. כיצד?

כיצד בכלל מתנהל הליך הגירושין? 

הליך הגירושין מורכב ממספר רבדים. אומנם, כאשר מתייחסים לגירושין לגופם, הכוונה היא למתן הגט בבית הדין הרבני, אשר מוסמך לדון בנישואין וגירושין בין בני זוג יהודים במדינת ישראל. עם זאת, כאשר בני זוג מתגרשים, עליהם לא רק "להתגרש" בבית הדין הרבני, אלא עליהם גם לחלק את הרכוש המשותף שלהם, לקבוע את הסדרי המשמורת ביניהם (ככל שיש להם ילדים משותפים), וגם להכריע בנושא שיעור מזונות הילדים שישלם ההורה המשמורן להורה הלא המשמורן (הורה משמורן הוא ההורה אצלו הילדים המשותפים מתגוררים דרך קבע). 

כך שאת הגירושין, עורכים בבית הדין הרבני. לתביעת הגירושין אפשר גם לצרף את ענייני הרכוש, מזונות ומשמורת הילדים, על אף שישנן מספר הגבלות לכך. במקביל, ניתן לדון בנושא חלוקת הרכוש ומשמורת הילדים בבית המשפט לענייני משפחה. 

האם חייבים להיעזר בשירותיו של עורך דין בשלב הגירושין?

התשובה לשאלה היא בשלילה, אין כל חובה להיות מיוצגים ע"י עורך דין בשום הליך, לרבות לא בהליך גירושין. אבל, לרוב מומלץ להיעזר בעורך דין, במיוחד כאשר מנהלים הליך משפטי. אך כפי שיוצג להלן, אפשר גם להתגרש ללא עורכי דין, בעלות כספית נמוכה בהרבה, ובאופן נעים וקל יותר לשני בני הזוג.  אם ככה, אז איך להתגרש בפועל בכוחות עצמנו?

איך אפשר להתגרש בלי עורך דין? 

לחתום על הסכם ממון: עוד שנישאים, ניתן לחסוך בעלויות כספיות רבות ובלא מעט עוגמת נפש ביום פקודה, אם טורחים לעשות דבר מאוד פשוט, והוא לחתום על הסכם ממון ולאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה. זהו הסכם שנועד להסדיר כל מחלוקת רכושית שעלולה להיווצר בין בני זוג ביום פרידה. תכליתו היא גם להפריד בין הרכוש שבני זוג לא מעוניינים לחלוק בו עם בן הזוג השני. ללא חתימה על הסכם ממון, הכלל במשפט הישראלי שכל רכוש עתיד להיות שייך במחציתו לבן הזוג השני, אלא אם לא הייתה "כוונת שיתוף" באותו הרכוש. 

הבעיה היא, שאותו מונח "כוונת שיתוף", במקרים בהם אין בין בני הזוג הסכם ממון, גורר למחלוקות, והתדיינויות משפטיות רבות ביום גירושין. לכן, כדי לחסוך את אותה התדיינות, וכדי גם להתגרש בעתיד ללא עורך דין, מומלץ כבר בראשית הדרך לחתום על הסכם ממון. 

חתימה על הסכם גירושין: הדרך הנוחה ביותר להתגרש ללא עורך דין היא באמצעות "שיח". לא אחת זוגות המתגרשים מתבצרים בעמדותיהם, בין בשל כעס ותסכול ובין אם בשל רצון לנקום. אך בסופו של דבר, כאשר לעיתים מוותרים על "האגו", ופשוט יושבים "לדבר". אפשר לפתור נושאים רבים. 

אם השיג ושיח קיים בין הזוג, אפשר לחתום על הסכם גירושין. הסכם זה יכול לכלול את כל היבטי הגירושין כאמור, כגון: הגירושין, המשמרות, מזונות וחלוקת הרכוש. מנגד, ככל שאין הסכמות על הנושאים, ניתן לחתום על הסכם גירושין חלקי הכולל רק חלק מהנושאים לגביהם ניתן להגיע לידי הסכמה. 

לפנות להליך גישור: ככל שבני הזוג אינם מצליחים להגיע לכלל הסכמות, או להסכמות חלקיות, ניתן ואף מומלץ לפנות לסיוע חיצוני. אך סיוע בוודאי לא יבוא בדמות פניה לערכאות שיפוטיות, אלא להיפך. לכן, עוד דרך להתגרש ללא עו"ד, היא לפנות לגישור. תפקידו של המגשר הוא לא להכריע בין טענות בני הזוג, אלא לשמוע אותם, לכבד ולהבין אותם, ולבסוף להביא אותם לידי הסכמה. גישור גם נערך בתנאים נעימים ונוחים יותר. מה גם, שלהבדיל מהליך משפטי, לבני הזוג הנעזרים בגישור, שליטה מוחלטת על ההליך. יוער גם שאין שום צורך בעורך דין בהליך גישור. 

ניתן להגיש תביעת גירושין מוסכמת: גירושין ברבנות יכולים להיעשות בהסכמת בני הזוג, תוך חתימה על הסכם גירושין כפי שתואר לעיל. אך הסכם גירושין בין בני זוג, צריך לקבל אישור של בית הדין הרבני על מנת שזה יורה על עצם הגירושין, ועל מתן גט מהגבר לאישה. 

כמו כן, משמוגשת בקשה לגירושין בהסכמה, עלות אגרת פתיחת התיק היא זולה מאוד, כ- 250 ₪ בלבד. לאחר הגשת הבקשה, יזומנו בני הזוג לדיון בפני שלושה דיינים. ככלל, האחרונים ינסו לגשר בין בני הזוג על מנת להביאם לשלום בית. אך ככל שניסיונם לא יצלח, הם יורו על גירושין ומתן גט. את כל זאת, אפשר כאמור לעשות לבד, ללא צורך בייצוג משפטי.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני משפחה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק