אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות

כיצד אפשר לתבוע חברה זרה שאינה מקיימת פעילות בישראל?

כיצד ובאיזה אופן אפשר להגיש תביעה קטנה נגד חברה זרה שאינה מקיימת פעילות עסקית בישראל? שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
היתר המצאה בתביעה קטנה - כיצד אפשר לתבוע חברה זרה שאינה מקיימת פעילות בישראל?

דיו רב נשפך אודות היתרונות בניהול הליך תביעה קטנה: מדובר בהליך מהיר באופן יחסי, ידידותי למשתמש, יעיל ונטול ייצוג עורכי דין. לא לחינם מכונה ערכאה זו "בית המשפט של העם" או "בית המשפט של האזרח מן השורה" אשר בו אמור לזכות האזרח הפשוט בקבלת יומו בבית המשפט במינימום זמן והוצאות ובהליך שתכליתו העיקרית היא הנגשתו לכלל האזרחים במטרה להבטיח את מימוש הזכות החוקתית של זכות הגישה לערכאות.

נכון ליום כתיבת מאמר זה, גובה הסכום המקסימלי אותו ניתן לתבוע בהליך של תביעה קטנה עומד על הסך של 33,800 ₪. סכום זה מתעדכן בדרך כלל בכל סוף כל שנה אזרחית באמצעות צו אשר מגדיל את סכום התקרה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן.

כאשר דובר בסכסוך כספי בין אזרח/תושב ישראל ובין אזרח/תושב ישראלי אחר או בין חברה בע"מ שמקום מושבם הוא ישראל לא מתעוררת כלל בעיית סמכות בינלאומית, שכן מדובר בשני בעלי דין המתגוררים או מנהלים את עסקיהם בישראל. למעשה, גם כאשר תובע מעוניין להגיש תביעה נגד חברה זרה (המכונה בלשון משפטית "חברת חוץ"), אשר מקום מושבה הרשמי אינו ישראל, אך היא מקיימת פעילות עסקית בישראל (לצורך הדוגמא – חברת תעופה המפעילה טיסות הלוך ושוב מישראל) בדרך כלל לא תהיה בעיה של סמכות בינלאומית שכן כל חברת חוץ המעוניינת לקיים פעילות עסקית בישראל חייבת להירשם ברשם החברות הישראלי, לקבל מספר חברה "ישראלי", ובהתאם עליה למנות נציג או מורשה לקבלת והמצאת מסמכים משפטיים.

העידן הטכנולוגי והדיגיטלי שינה בשנים האחרונות את כללי המשחק. מי מאיתנו לא רוכש מדי פעם מוצרים באתרי האינטרנט הידועים E-BAY, EXPEDIA או ALI BABA, אשר מציעים למכירה מוצרים לכל מדינות העולם ב"קליק אחד", ומי מאיתנו לא מזמין מדי פעם נופשים ובתי מלונות באתרים הפופולריים BOOKING ו-TRIPADIVSOR? חשוב לזכור כי כללי סמכות השיפוט באינטרנט עדיין נמצאים בהתהוות משפטית שהרי האינטרנט הוא נטול מקום ואין לו נוכחות פיזית, כך שעולה שאלה משפטית מעניינת ומורכבת לאיזה בית משפט עלינו להגיש את תביעתנו במקרה ואנו חשים כי אותו תאגיד עשה לנו עוול.

בסופו של יום, מדובר בתאגידים בינלאומיים רבי עוצמה אשר הגולש האנונימי שצורך ומשתמש בשירותיהן אינו יודע היכן יושבים שרתי המחשב שלהם, אינו יודע מהו מקום מושבה של אותה חברה (לדוגמא – האם ידעתם שחברת BOOKING  היא חברה הולנדית?), מהו שמן המשפטי, וכיוצא באלה, ועל כן, ברגיל, יקשה עליו להגיש תביעה קטנה מבלי לדעת נתונים אלו. 

כיצד יפעל אותו אדם ישראלי אשר נגרם לו עוול כספי בסכום שאינו גבוה ואינו עולה על התקרה של הסכום המקסימלי בתביעות קטנות (כזכור, נכון להיום 33,800 ₪) והוא מעוניין לממש את זכותו באופן עצמאי ולהגיש במדינת ישראל תביעה משפטית קטנה  נגד אדם פרטי המתגורר בחו"ל דרך קבע, או דווקא מקרה הנפוץ יותר בו הוא מעוניין להגיש תביעה נגד חברה שמקום עסקיה אינו בישראל, אינה רשומה ברשם החברות בישראל ואין לה כל מספר זיהוי, לא מקיימת פעילות עסקית בישראל, וגם, לא עלינו, לא מינתה מורשה מטעמה בישראל אשר יקבל בשמה ועבורה כתבי תביעה ?

הפתרון במקרה הזה הינו בקשה למתן היתר המצאה, כפי שנסביר מיד. מדובר בבקשה משפטית לכל דבר ועניין, אשר אליה יש לצרף תצהיר של התובע, מאומת וחתום על ידי עורך דין.

נבהיר כי היתר המצאה אינו כלי משפטי חדש ונעשה בו שימוש תדיר בבתי המשפט "הרגילים",  אולם רק בשנים האחרונות החלו להשתמש בכלי זה במסגרת בתי המשפט לתביעות קטנות, עת כללי המשחק השתנו ותובעים אשר נגרם להם עוול כספי בסכום שאינו משמעותי ובכל זאת רצו לממש את זכותם ולתבוע, נאלצו בדרך כלל לוותר על ההרפתקה המשפטית מחמת חוסר ידיעה אודות יכולתם להשתמש בכלי זה, חוסר נתונים אודות החברה נגדה היה מעוניין לתבוע ועוד. 


למעשה,אם להיות מדויקים, במאגרים המשפטיים ניתן למצוא החלטות בבתי המשפט לתביעות קטנות בדבר מתן היתר המצאה אשר ניתנו רק בשנתיים האחרונות ולא לפני כן, דבר המעיד על כך שכלי זה הולך ותופס תאוצה בערכאה זו ולא היה בשימוש טרם לכן, נתון אשר כשלעצמו מפתיע מאד.

ניטול לדוגמא מקרה נפוץ שיכול לקרות לכל אחד מאתנו: יצחק הזמין חופשה לאנגליה, ובמסגרת אותה חופשה ביקש לשכור לו שירותי רכב, וביצע הזמנה באמצעות אתר האינטרנט המתכנה בשם הדמיוני  "RENTCARFORYOU.COM", אשר מקום מושבו הוא בבריטניה. 

בסופו של יום, לטענתו של יצחק, הופרה ההזמנה עת סופק לו רכב תקול על ידי אותה חברה במהלך שהותו באנגליה, ונגרמו לו נזקים כספיים אותם הוא מעריך בכ-10,000 ₪. נזקים אלו כוללים בין היתר ביטול חלק מהמסלול אותו תכנן מראש, ביטול זמן, טרדה, טרחה ועגמת נפש. 

יצחק מעוניין להגיש בישראל הליך של תביעה קטנה נגד אותה RENTCARFORYOU, ולנהל אותה באופן עצמאי, באופן יעיל, זול וללא עורך דין שילווה אותו בתיק. 

אך אבוי, יצחק אינו יודע מהו השם המשפטי המדויק של אותה RENTCARFORYOU, למיטב בדיקתו היא אינה רשומה כחברת חוץ בישראל, אין עליה כל פרטים בשפה העברית, ומבירור שטחי שערך באינטרנט לא הצליח לאתר נציג או מורשה במדינת ישראל אשר אותו הסמיכה על מנת שניתן יהיה להמציא לו את כתב התביעה. כיצד יפעל?

כל מי שהגיש בחייו תביעה קטנה יודע שבכל הגשת תביעה קטנה "רגילה" על התובע
לפרט את תעודת הזהות של הנתבע או מספר הח.פ. (קיצור של "חברה פרטית) של החברה בע"מ אותה הוא מעוניין לתבוע. במקרה הזה – אין כל צורך, מאחר ואין ולא קיים מספר ישראלי. אמנם אותה חברת RENTCARFORYOU וודאי רשומה בבריטניה והיא מחזיקה, קרוב לוודאי, במספר חברה בריטי, אך הדבר אינו רלוונטי לתובע מאחר ולא מדובר בחברה הרשומה בישראל. 

ראשית, כל שיצטרך יצחק הוא לכתוב בכתב התביעה את שם החברה למיטב ידיעתו (במקרה שלנו -  RENTCARFORYOU) ולהגיש את תביעתו כרגיל, כאילו תבע חברה ישראלית. במידה ויצחק מעוניין להיות מדויק ככל האפשר, ביכולתו להיכנס לאתר האינטרנט של אותה RENTCARFORYOU, לאתר את תנאי השימוש או התקנון בשפה האנגלית, ומשם לחלץ את שמה המשפטי המדויק, כולל מספר החברה במדינה בה היא פועלת.

שנית, עם הגשת כתב התביעה "הרגיל" לבית המשפט לתביעות קטנות, בו יפרט בקצרה את טענותיו ואת הנזקים שנגרמו לו, תוך צירוף ראיותיו, יצטרך יצחק במקבל להגיש בקשה משפטית הקרויה "בקשה למתן היתר המצאה אל מחוץ לתחום של מדינת ישראל". אל הבקשה יצרף תצהיר חתום על ידו, המאומת כדין על ידי עורך דין ישראלי, ובמסגרת הבקשה יצטרך להוכיח שניים אלו :

א. ליצחק עומדת עילת תביעה טובה נגד RENTCARFORYOU המעוררת "שאלה טובה" שיש לדון בה, וזאת כמשוכה ראשונה. במילים אחרות, בטרם יידרש בית המשפט לבחון את הבקשה להיתר המצאה, עליו לבחון את כתב התביעה העומד בפניו ולבחון האם מדובר בכתב תביעה"רציני" שעומדת מאחוריו עילת תביעה טובה.

ב. קיומה של חלופה אחת לפחות מהחלופות המנויות בתקנה 500 לתקנות סדר הדין האזרחי. אחת מהחלופות הנפוצות הן שהתביעה מבוססת על מעשה או מחדל שבוצע בתחום מדינת ישראל, וחלופה פופולרית נוספת היא שהתביעה היא בגין הפרת חוזה שנעשה בתוך מדינת ישראל כאשר אין נפקות לשאלה היכן נערך החוזה. קיימות חלופות נוספות אשר לא נפרט במסגרת יריעה קצרה זו.

במקרה של אותו יצחק שהגיש תביעה קטנה נגד RENTCARFORYOU, בהנחה ויצליח לשכנע את בית המשפט באמצעות הבקשה כי עומדת לו עילת תביעה טובה נגדה וכי מדובר בכתב תביעה שמעלה שאלה רצינית, הרי שלגבי התנאי השני מתקיימת לפחות חלופה אחת שבתקנה 500: אותה RENTCARFORYOU
הציעה ליצחק באמצעות אתר האינטרנט שלה הצעה למתן שירותי רכב, ויצחק קיבל את ההזמנה באמצעות ביצוע הזמנת רכב וביצוע התשלום בכרטיס האשראי, כך שמבחינה משפטית "הקיבול" בוצע בישראל, והחוזה נעשה בתחום מדינת ישראל.

חשוב לזכור, תמיד הנטל יוטל על המגיש בקשה למתן היתר המצאה, ועליו להראות כי הוא זכאי לכך שיינתן היתר המצאה מחוץ לתחום, במעמד צד אחד. 

לאחר שבית המשפט לתביעות קטנות ישתכנע שיצחק עבר את שתי המשוכות שהזכרנו, ויאשר את הבקשה למתן היתר המצאה, יחולו בדרך כלל ההוראות הבאות:

יצחק יצטרך לתרגם את כתב התביעה, את הבקשה למתן היתר ההמצאה, את ההחלטה המאפשרת את מתן ההמצאה ואת מועד ההזמנה לדיון (במידה ונקבע דיון), ולהמציא אותם ל-RENTCARFORYOU באמצעות שליח ממנו ניתן ללמוד בצורה מפורטת כי בוצעה מסירה. 

בדרך כלל יתבקש גם יצחק לשלוח את אותם מסמכים מתורגמים ל - RENTCARFORYOU באמצעות הדואר האלקטרוני. בהנחה ובוצעה מסירה כדין, הרי RENTCARFORYOU, כפי כל נתבעת אחרת, תצטרך להגיש כתב הגנה, וכן תוכל לעתור לביטול ההחלטה המתירה מתן המצאה, במועדים שייקבעו על ידי בית המשפט. 

במידה ו- RENTCARFORYOU שלנו אינה מתייצבת לדיון שנקבע בישראל ואינה מגישה כתב הגנה, יתקבל נגדה פסק דין במעמד צד אחד, כמו כל נתבע "רגיל" שהיה פועל בצורה דומה. במידה ויתקבל בסופו של יום פסק דין במעמד צד אחד, או במעמד שני הצדדים בהנחה והתקיים דיון, ויצחק ירצה לאכוף את פסק הדין ולגבות את הסכום הכספי שנקבע בו, יוכל לאכוף את פסק הדין "הישראלי" בבריטניה, כפי שלמעשה ניתן לאכוף פסק דין "בריטי" בישראל ולהכשיר אותו מכוח חוק אכיפת פסקי חוץ.

בשנתיים האחרונות ניתן לאתר בהחלטות בתי המשפט לתביעות קטנות מספר החלטות חשובות ומעניינות אשר אישרו לתובעים להמציא את כתב התביעה אל מחוץ לתחום, ובין היתר ניתן למצוא החלטות המאשרות המצאה אל מחוץ לתחום נגד נתבעות מוכרות וידועות כגון EXPEDIA, חברת התעופה EASYJET, חברת השכרת הרכב RENTALCARS ועוד ועוד. בכך חוזקו מאד זכויותיו של הצרכן והאזרחי הישראלי הפשוט, אשר חש כי נגרם לו עוול, והוא מעוניין להגיש תביעה קטנה בסכום שאינו עולה על 33,800 ₪ נגד אותו תאגיד ענק אשר אין לו כל זיקה לישראל.

לסיכומם של דברים, חשוב לזכור כי בקשה למתן היתר המצאה אשר מוגשת לבית המשפט לתביעות קטנות אינה דבר של מה בכך והינה בקשה משפטית לכל דבר ועניין ולכן מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין הבקיא בתחום זה לצורך כתיבתה וניסוחה, והכול בהתאם לנסיבות ולעובדות הספציפיות של כל מקרה ומקרה. נכון הדבר, שבית המשפט לתביעות קטנות הוא "בית משפט של העם", והוא לא כפוף לסדרי הדין והראיות, אך יחד עם זאת חשוב לזכור שאין הוא רשאי לאשר בקש למתן היתר המצאה שלא עברה את שתי המשוכות שפירטנו לעיל. 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק