אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות

כמה עולה להגיש תביעה ייצוגית

  • 13/08/2015
  •   מאת: מערכת
  • צפיות: 10084
כולנו בוודאי מכירים את הסיטואציה הזו שחברה המעניקה לנו שירות מתמשך, גובה מאתנו שקלים בודדים יותר מהסכום עליו סיכמנו עם נציג המכירות. במקרים כאלו חלקנו הגדול מוותר, כי מדובר בסכום לא משמעותי. אבל יש כאלה שנלחמים! איך? באמצעות תביעה ייצוגית. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תביעות ייצוגיות
כמה עולה להגיש תביעה ייצוגית

מהי תביעה ייצוגית ומתי אפשר להגיש אותה

חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו- 2006 קובע כי תביעה ייצוגית היא תביעה המוגשת ע"י אדם אחד או רשות או ארגון, בשם קבוצה של חבר בני אדם, אשר נפגעו כולם מעוולה משותפת. 

החוק קובע כי תביעה ייצוגית יכולה להיות מוגשת נגד חברות מסחריות או רשויות בגין מגוון של הפרות חוק. כגון: צרכניות, הפרות בתחום החוזים האחידים, הבנקאות, ההגבלים העסקיים ועוד. 

חשוב לציין, שהחוק לא מאפשר הגשת תביעה ייצוגית, אלא קובע כי על מנת שתביעה ייצוגית תצא לפועל, על בית המשפט לאשר אותה. כך שהשלב הראשון בהגשת תביעה ייצוגית היא הגשת בקשה "לאישור תובענה ייצוגית", במסגרתה על התובע הייצוגי להוכיח מספר תנאים שנקבעו בחוק: (1) שמדוב בתביעה המעלה שאלה עובדתית או משפטית המשותפת לקבוצה מסוימת (2) שתביעה ייצוגית היא הדרך הנכונה לדון במחלוקת שהתעוררה (3) התביעה תנוהל ותייצג את הקבוצה בצורה ראויה והגונה.

מצד אחד המחוקק קבע מספר מנגנונים שאמורים להקל עם התובע הייצוגי, במיוחד בכל הנוגע לסיוע כספי. מצד שני, תביעות ייצוגיות המוגשות ללא סיבה ראויה, עשויות להסתיים בהטלת הוצאות משפט כבדות על מי שהגישה. 

האם תביעה ייצוגית היא יקרה

על פניו, תביעה ייצוגית היא בוודאי לא זולה, אך לא יותר יקרה לעיתים מתביעות אחרות, זאת בשל מנגנונים שקבועים בחוק, שנועדו להקל על התובע הייצוגי, ומתוך הבנה שתכליתה של התביעה הייצוגית היא לסייע לציבור, ולא בהכרח להשיא רווחים לתובע. 

בתביעה ייצוגית, אין צורך בתשלום אגרה. ככלל אגרה נחשבת להוצאה כספית גבוהה מאוד בתיקים משפטיים אחרים, שכן היא כוללת 2.5% מסכום התביעה (וככל שסכום התביעה הוא גבוה כך גם שיעור האגרה).

החוק גם קובע כי כאשר מוגשת תביעה ייצוגית, ומתקבלת, מי שנושא בשכר טרחת עורכי הדין יהיה הצד השני. בנוסף, קובע החוק כי על בית המשפט לפסוק תגמול ראוי לתובע הייצוגי ולעורכי דינו כאשר התביעה מתקבלת. 

אגב, כדי לעודד תובעים ייצוגיים, החוק קובע שפיצוי ותשלום לתובע הייצוגי יינתן ברוב המקרים גם אם התביעה לא אושרה במלואה, או הופסקה, זאת ככל שהיא סייעה לציבור והביאה לשינוי דרך או ככל שהיא חשפה התנהלות לא ראויה מהצד הנתבע. עם זאת, יש להבהיר כי תגמול לתובע, ותגמול עורך דינו ייבחנו ע"י בית המשפט, אשר ישקול בין היתר את דרך התנהלותם, את הצורך בהגשת התביעה הייצוגית, ואת האופן שבו ניהלו את ההליך המשפטי בכללותו. 

לדוגמא, לעיתים ישנם מקרים שבהם בתי המשפט לא מאשרים תביעות ייצוגיות, למרות שהנתבעים לא נהגו כחוק, וזאת משום שלא היה מקום להגיש תביעה ייצוגית, אלא תביעה אישית ע"י התובע. במקרים כאלו, עשוי דווקא התובע הייצוגי לשאת בהוצאות משפט משמעותיות בשל הטרחה שגרם לצד השני. 

מצד שני, במקרים רבים עלולה התביעה הייצוגית לכלול גם הוצאות כספיות גבוהות. ראשית, לעיתים יהיה על התובע הייצוגי לשאת בשכר טרחת עורך דין בתחילת הדרך, שכן תביעה ייצוגית דורשת זמן, השקעה ומחשבה רבה. שנית, כאשר מדובר בתביעות ייצוגיות בתחומים כלכליים (כגון: ניירות ערך), יש צורך בהצגת חוות דעת מקצועיות שעלותן נאמדת באלפי שקלים לרוב. 

האם אפשר לקבל סיוע כספי בעת הגשת תביעה ייצוגית

התשובה היא בחיוב! במסגרת חוק תובענות ייצוגיות הוקמה קרן מיוחדות, המורכבת ממספר אנשים מתחום המשפט, הכלכלה, העבודה, ועוד, אשר תפקידה הוא לבחון אפשרות לסייע במימון תביעות ייצוגיות לפי בקשה. 

הקרן תבחן כל מקרה לגופו, תוך התייחסות לסיכויי התביעה ולתועלת החברתית שיש בה. ככל שהקרן תמצא כי קיים סיכוי לתביעה הייצוגית ויש בה עניין ציבורי, הרי שהיא תשתתף במימונה של התביעה על כל המשתמע. 

האם תמיד כדאי להגיש תביעה ייצוגית

התשובה היא בשלילה. תביעה ייצוגית אומנם יכולה לסייע בהרבה לשנות התנהלות לא ראויה של גופים גדולים, אך היא כוללת גם סכנות רבות, ועלויות כספיות לא מעטות לעיתים. תביעה לא מוצדקת, או מוצדקת חלקית עשויה לעלות לתובע הייצוגי כסף רב (אפילו במבקרים שלתובע עצמו, עילת תביעה אישית מאוד חזקה). מנגד, כגודל הסכנות, כך גם גודל ההצלחה. 

כאשר תביעה ייצוגית מתקבלת, היא עשויה להשיא רווח רב גם לציבור וגם לתובע הייצוגי. לכן, סוף מעשה במחשבה תחילה.

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום תביעות ייצוגיות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק