אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום דיני עבודה 18:33   19/04/2024 gghgghdfh dhfdghdfbnfg
  • פורום דיני תעבורה 17:35   19/04/2024 התנהגות בנת"צ שלום מ'1. אסור לנסוע בנת"צ למי שאינו מורשה ומכאן שאסור לעקוף תוך נסיעה בנת"צ.2. לשם פניה ימינה יש...
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...

המדריך המשפטי להעסקת נוער בחופש הגדול

  • 26/06/2014
  •   מאת: מערכת האתר
  • צפיות: 5666
חוקי העבודה בישראל מסדירים גם את הזכויות של נוער בעבודה. האם אפשר להעסיק נער בן 17 בשבת? האם מותר להעסיק בן נוער בשעות נוספות? ועוד. להלן במדריך מקיף למעסיק בני נוער בחופשה. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני עבודה
עבור עשרות אלפי נערים ונערות בישראל, החופש הגדול איננו מסמל רק את תום שנת הלימודים. כמדי שנה, בני נוער רבים בוחרים להשתלב במהלך חודשי הקיץ במגוון עבודות זמניות. על פי מאמר שפורסם לאחרונה במגזין הכלכלי "גלובס" (יולי 2013), ואשר התבסס על נתוני משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-45 אלף בני נוער מצטרפים בכל שנה לשוק העבודה הישראלי בחודשי יולי-אוגוסט. ואכן, נדמה כי לא אבד הכלח על המילים המפורסמות של נעמי שמר: "ללבוש סינר כחול בחופש הגדול, וככה לעמול בחופש הגדול". 

יתרונות העסקת בני נוער עבור מעסיקים

בני נוער בחופש הגדול הם כוח עבודה צעיר ורענן אשר יכול לסייע רבות לעסקים בענפים שונים. ראשית, כאשר נער צעיר מחליט לצאת לעבוד בחופש הגדול (במקום לבלות את כל הקיץ בחוף הים), יש בכך כדי להעיד על אופיו. בעיקר, החלטה זו נגזרת מתכונות כגון רצינות, שאפתנות, אחריות ובגרות. שנית, עבור עסקים רבים, חודשי הקיץ הם "שיא העונה". למשל, בענפים כגון מסעדנות, תיירות, קייטנות וכדומה. אי לכך, עסקים אלה זקוקים לתגבור בכוח האדם בדיוק בחודשי הקיץ (ולא דקה אחת לפני או אחרי). קרי, העסקת בני נוער היא עסקה משתלמת לשני הצדדים. 

זהירות - קנסות

אחריות רבה מונחת על כתפיו של בעל עסק אשר מקבל החלטה בדבר העסקת בני נוער בחופשה. יתרה מכך, בשל מעמדם המוחלש של בני הנוער, אשר רובם אינם מודעים כלל לזכויותיהם, חובותיו של המעסיק אינן נמדדות רק במישור החברתי אלא גם ברמה המשפטית. 

חרף כך, מעסיקים רבים אינם בקיאים בחוקים ובתקנות הספציפיים הנוגעים להעסקת בני נוער. ובכן, מעסיקים, שימו לב, הפרת זכויותיהם של בני נוער בעבודה היא עבירה אשר עלולה לגרור קנסות מנהליים ואף כתבי אישום. משרד התמ"ת מפעיל כ-150 פקחים אשר עורכים בדיקות פתע בעסקים ומוכשרים לתשאל בני נוער לגבי תנאי העסקתם. 

מנתוני משרד הכלכלה, כפי שהוצגו בוועדה לזכויות הילד בפברואר האחרון (2014), כ-2,300 חקירות בגין עבירות על חוק הנוער נפתחו במשרד התמ"ת בין השנים 2007-2013. חקירות אלה הובילו להטלת קנסות בסך כולל של כ-25 מיליון שקלים וכן ל-320 התראות מינהליות, 140 התראות פליליות, ו-10 עיצומים כספיים בסך של כ-500 אלף ₪.

במילים פשוטות, הרשימה הקצרה שלפניכם, אשר תעסוק בזכויות העיקריות של בני נוער עובדים בישראל, נועדה לסייע למעסיקים לעשות את זה נכון. 

מאיזה גיל אפשר להתחיל לעבוד?

סעיף 2 לחוק עבודת נוער קובע כי אין להעסיק בני נוער בישראל מתחת לגיל 15. עם זאת, חוק עבודת נוער הרחיב את גיל ההעסקה המינימאלי ל-14 שנים במהלך חופשת לימודים סדורה, ובעבודות קלות בלבד. 

פנקס עבודה

במשך שנים, בני נוער אשר היו מעוניינים לצאת לעבוד, נדרשו להפקיד בידיו של המעסיק פנקס עבודה. את פנקס העבודה הנ"ל היה עליהם להוציא בלשכת התעסוקה, בכפוף להצגת אישור רפואי. כיום, החובה להצגת פנקס עבודה בוטלה, והנער צריך להגיש למעסיק צילום תעודת זהות (שלו או של אחד מהוריו) ואישור מטעם רופא כללי. יודגש, ישנן עבודות אשר דורשות אישור רפואי ספציפי. 

הודעה בדבר תנאי העסקה

בני נוער רבים להוטים כל כך לעבוד והם אינם משכילים לדרוש חוזה עבודה כתוב המעגן את זכויותיהם (וקובע כמובן את חובותיהם). על מנת להתמודד עם הסוגיה, המחוקק ראה לנכון להטיל את הנטל בדבר חוזה העבודה על כתפיו של המעסיק. על פי חוזר משרד הכלכלה, המעסיק חייב להעביר לעובד הודעה מסודרת על תנאי ההעסקה בתוך שבעה ימים מתחילת העבודה. מדובר בהודעה אשר כוללת שורה של פרטים כגון זהות העובד, זהות המעביד, תאריך תחילת העבודה, תקופת העבודה הצפויה, עיקרי הדרישות מהעובד, שכר, שעות עבודה וכל פרט נוסף הדרוש בכדי להבהיר את נסיבות ההעסקה עד תום. 

שעות עבודה והפסקות, מה מותר ומה אסור?

החוק בישראל קובע כי ניתן להעסיק בני נוער עד 40 שעות בשבוע, ולא יותר מ-8 שעות בכל יום. במידה והעובד הוא בן 16 ומעלה, ניתן להעסיקו גם 9 שעות ביום (אך לא יותר מ-40 שעות שבועיות). בניגוד לעובדים בגירים, חל איסור מוחלט על העסקת בני נוער בשעות נוספות (וזאת גם כאשר המעסיק מציע תשלום ביתר עבור השעות העודפות). בנוסף, החוק איננו מתיר העסקה של בני נוער ביום המנוחה השבועי (למשל, העסקת בני נוער יהודים בשבת). 

מבחינת הפסקות, בני נוער זכאים להפסקה בת 45 דקות לאחר כל שש שעות עבודה. כמו כן, החוק קובע כי לפחות 30 דק' מההפסקה תהינה רצופות. שימו לב, ההפסקה יכולה להיות על חשבונו של העובד. אי לכך, ועל מנת להימנע ממחלוקות בעתיד, מומלץ להגדיר היטב את נושא ההפסקה עם תחילת העבודה. 

שעות העבודה המותרות לבני נוער עד גיל 15 (כולל) הן 8:00 בבוקר עד 20:00 בערב. אולם, בני נוער בגילאי 16-18 רשאים לעבוד גם עד 24:00 ובלבד שהמעסיק דואג שיש להם אמצעים לשוב לביתם. 

באשר לרישום שעות עבודה, החוק מניח את האחריות על כך לפתחו של המעסיק. כמו כן, במידה והרישום לא נעשה באמצעי אלקטרוני או מכאני (למשל – שעון עבודה דיגיטלי), רישום שעות העבודה יתבצע בתום כל יום בחתימת העובד והמעביד. משרד התעסוקה ממליץ למעסיקים לעודד בני נוער לנהל רישום מקביל של שעות העבודה באופן עצמאי.  

שכר ונסיעות

בדומה לכל העובדים במשק, גם בני נוער זכאים לתשלום שכר שאיננו נמוך משכר מינימאלי. שכר המינימום לבני נוער משתנה בהתאם לגיל וכולל גבולות הן ברמה השעתית והן ברמה החודשית. נכון ליוני 2014, שכר המינימום לבני נוער הוא כדלקמן: 

  • עד גיל 16 – 17.39 ₪ לשעה ו-3,010 ₪ לחודש.
  • עד גיל 17 – 18.64 ₪ לשעה ו-3,225 ₪ לחודש. 
  • עד גיל 18 – 20.63 ₪ לשעה ו-3,569 ₪ לחודש. 

שימו לב, בני נוער זכאים כמובן גם לתשלום בגין תקופות "ניסיון" או "התלמדות", וזאת למן הדקה הראשונה. כמו כן, המעסיק חייב בתשלום עבור הדרכות, ישיבות, ימי הכנה וכדומה. שכרו של העובד צריך להיות מושלם במלואו וקיים איסור על הטלת קנסות ועונשים על שכרם של בני נוער. 

באשר להגעה לעבודה וממנה, המעסיק מחויב לשלם את הוצאות הנסיעה של העובד. עם זאת, הסכום הנ"ל מוגבל בסך של עד 26.40 ₪ נסיעות ליום. בנוסף, ובנוגע לנסיעות, חלה על המעסיק חובה לוודא שבני הנוער יכולים להגיע לביתם בבטחה בתום יום העבודה. 

מעסיקים, חבקו את בני הנוער העובדים ודאגו להם

עבודת בני נוער מקפלת בתוכה ערכים רבים ויתרונותיה אינם קשורים רק לרווח כספי. מחקר שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים בקרב בני נוער בישראל (אפריל 2010), מצא כי ההתנסות בעבודה עודדה אצל הצעירים תהליכי בגרות והתבגרות. עם זאת, המחקר הדגיש גם קשיים רבים עימם בני נוער מתמודדים בדרך למימוש זכויותיהם החוקיות. 

האחריות לשמור על זכויותיהם של בני הנוער העובדים חלה על המעסיקים. בסופו של יום הנערים האלה הם הילדים שלנו, שלכם המעסיקים. אינכם בטוחים בנוגע לזכויות המגיעות לנוער העובד והתשובה לכך לא מופיעה במאמר – פנו אלינו לפורום דיני עבודה. נשמח מאוד לעמוד לרשותכם ולהעניק לכם מענה מקצועי לכל שאלה בתחום שתבטיח את טובת הילדים. 

חופשה מהנה ובטוחה.

women who cheat how can people cheat reasons married men cheat
click reasons wives cheat on their husbands i dreamed my wife cheated on me
cheaters caught why do women cheat on their husbands wife who cheated
my wife cheated now what go redirect
how to catch a cheat why women cheat with married men why do married men cheat
click online why are women unfaithful
why are women unfaithful why women cheat read
when married men cheat women who cheat on their husband go
why some women cheat husbands that cheat my husband cheated
open cheat wifes why husband cheat on their wife
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום דיני עבודה
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק