אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 16:32   19/04/2024 האם לא ניתן נימוק לסגירת התיק? בברכה, יהונתן ינאי, עו"ד  מנהל פורום דיני חברות ופורום בתי משפט הארבעה 28, תל אביב...
  • פורום דיני תעבורה 09:57   19/04/2024 דוח עירייה ת"א- על נסיעה בנתיב תחבו... שלום, קיבלתי צילום של דבר העבירה ( הרכב מצולם בצומת מרומזר ומאחוריו מסלול נתיב תחבו"צ) אני ג...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...

פסק דין ועד הורים בי"ס מיתרים – על ביטול בחירות לועד הורים

  • 11/05/2009
  •   מאת: בית משפט מחוזי ב"ש, ...
  • צפיות: 12205
עתירה מנהלית בה ביקשו הורי ועד הורים בית ספר מיתרים להורות על ביטול הבחירות לועד ההורים המוסדי של בית הספר (חטיבת ביניים) מיתרים במיתר. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פונדקאות

בתי המשפט

בית משפט מחוזי באר שבע

עתמ 000283/08

בפני: כבוד השופט ברוך אזולאי-ס.נשיא  תאריך: 29/04/2008

ועד ההורים המוסדי, בית ספר מיתרים, מיתר בעניין:

העותרים:  אסף אבידן  ע"י ב"כ עו"ד

נגד

1. משרד החינוך

2. עמירה חיים, מנהלת המחוז

3. חני בנואי

המשיבים אנטוניוס מרשי מפרקליטות מחוז הדרום ע"י ב"כ עו"ד.

העותרים ביקשו בעתירה מנהלית להורות על ביטול הבחירות לועד ההורים המוסדי של בית הספר (חטיבת ביניים) מיתרים במיתר, שנקבעו ליום 29.4.08, עליהן הכריזה מנהלת בית הספר – המשיבה 3, ולהורות כי הבחירות לועד ההורים הנ"ל, תערכנה רק בתחילת שנת הלימודים תשס"ט בהתאם לחוזר מנכ"ל תשס"ד/4(א) מיום 1.12.03.

בימ"ש לעניינים מנהליים הורה על ביטול הבחירות שנקבעו ליום 29.4.08, אך דחה את הבקשות האחרות של העותרים:

לכאורה נוצרה מערכת יחסים מעורערת בה מתקשים לתפקד יחד הנהלת בית הספר וועד ההורים שנבחר לשנת תשס"ח. בעקבות הסכסוך הנ"ל התקיים דיון בועדת החינוך של הכנסת ביום 11.3.08, בו המליצה הועדה בהסכמת משרד החינוך, ראש הרשות המקומית מיתר וועד ההורים שורה של המלצות, וקראה לקיים בחירות חדשות לועד ההורים, תוך שבועיים, לכל המאוחר ולמנות להן מפקח חיצוני.

בעקבות זאת הודיעו מנהלת בית הספר ומנהלת מחוז דרום במשרד החינוך להורי התלמידים על פיזור ועד ההורים הקיים ועל עריכת בחירות מחודשות לועד.

החלטת ועדת החינוך של הכנסת היתה בעלת משקל ציבורי רב, הן מבחינת מעמד הועדה, הן מבחינת משקל מקבלי ההחלטה, שהינם בעלי נסיון רב בתחום חינוך, הן לאור העובדה שההחלטה התקבלה על דעת כל הגורמים הנוגעים בענין שנטלו חלק בדיון וגם לגוף ההחלטה שהיה בה כדי להביא לפתרון מוסכם.

עם זאת, אין מדובר בהחלטה אופרטיבית של גוף ביצועי אלא בקריאה והמלצה של גוף פרלמנטרי במסגרת סמכויות הפיקוח הפרלמנטריות שלו על גופי הרשות המבצעת.

כמו כן, נראה שהדרך בה הוצגה ההחלטה של ועדת הכנסת ע"י מנהלת בית הספר כהחלטה אופרטיבית לפיזור הועד המכהן לעריכת בחירות, אינה משקפת נכונה את ההחלטה.

משהוברר שהחלטת ועדת החינוך של הכנסת לא היתה החלטה אופרטיבית, אלא קריאה והמלצה, המושתתת על הסכמת הצדדים הנוגעים לענין, לא ניתן להשתית על ההחלטה הנ"ל את סמכותם של מנהלת בית הספר ושל מנהלת המחוז לפעול באופן חד צדדי לפיזור ועד מכהן ולקיים בחירות חדשות לועד במהלך שנת הלימודים, בדרך בה נעשה הדבר.

ובכלל, לא הונחה תשתית מספקת לסמכות מנהלת בית הספר ומנהלת המחוז להכריז על פיזור הועד המכהן ובחירת ועד חדש במהלך שנת הלימודים בדרך בה נעשה הדבר.

ההתבססות על סמכות מנהלת המחוז להכריע בחילוקי דעות בין ועד ההורים ובין הנהלת בית הספר, אינה כוללת בתוכה סמכות לפזר את הועד ולהכריז על בחירות לועד חדש במהלך שנת הלימודים, בדרך בה נעשה הדבר.

אין בקריאת ועדת החינוך של הכנסת כדי להקנות סמכות כזאת ללא הסכמת הועד.

פסק דין

העותרים ביקשו בעתירה מנהלית מיום 17.4.08, להורות על ביטול הבחירות לועד ההורים המוסדי של בית הספר (חטיבת ביניים) מיתרים במיתר, שנקבעו ליום 29.4.08, עליהן הכריזה מנהלת בית הספר – המשיבה 3, ולהורות כי הבחירות לועד ההורים הנ"ל, תערכנה רק בתחילת שנת הלימודים תשס"ט בהתאם לחוזר מנכ"ל תשס"ד/4(א) מיום 1.12.03.

כמו כן, ביקשו העותרים ליתן צו ביניים המורה על דחיית הבחירות לועד ההורים הנ"ל עד למתן פסק דין בעתירה.

בדיון שהתקיים בבקשה ובעתירה ביום 27.4.08, הסכימו הצדדים שבית המשפט יתן פסק דין בעתירה כאילו שהוגש כתב תשובה, כך שתהא אפשרות לשקול מתן החלטה בבקשה לצו ביניים בלבד או למתן פסק דין בעתירה על יסוד העתירה, הבקשה, תגובת המשיבים וטענות הצדדים בדיון הנ"ל.

מעיון בכתבי הטענות ובטענות הצדדים עולה לכאורה כי נוצרה מערכת יחסים מעורערת בה מתקשים לתפקד יחד הנהלת בית הספר וועד ההורים שנבחר לשנת תשס"ח.

בעקבות הסכסוך הנ"ל התקיים דיון בועדת החינוך של הכנסת ביום 11.3.08, בו המליצה הועדה בהסכמת משרד החינוך, ראש הרשות המקומית מיתר וועד ההורים לקרוא לצדדים להפסיק את פעולותיהם מול צדדים אחרים, כולל:

תקשורת ותכתובת, להוציא את התלמידים מהפעולות הנוקטות בסכסוך, לקרוא למנהל המחוז לקחת אחריות על הנושא ויחד עם ראש הרשות ויו"ר ועד ההורים, למצוא פתרונות מידיים ונקודתיים לבעיות שנוצרו וקראה לקיים בחירות חדשות לועד ההורים, תוך שבועיים, לכל המאוחר ולמנות להן מפקח חיצוני.

לדיון הנ"ל קדם מכתב של מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך מיום 31.12.07, בו הודיעה כי היא קובעת מתוקף סמכותה על פי חוזר המנכ"ל הנ"ל, כי הועד במתכונתו הנ"ל אינו  מאפשר המשך פעילותו בבית הספר וכי עד להסדרת התשתית התקשורתית לא תפעל הנהלת בית הספר וצוות המורים בשיתוף עם הועד.

לאחר הדיון בועדת החינוך של הכנסת הנ"ל, הודיעה מנהלת בית הספר להורי התלמידים במכתב מיום 10.4.08, כי בוועדת החינוך של הכנסת הוחלט על פיזור ועד ההורים הקיים ועל עריכת בחירות מחודשות לועד, שיתקיימו ביום 29.4.08 בשעות 19:00 – 20:00, וכי בהתאם להמלצת ועדת החינוך תפקח על הבחירות, ד"ר חגית מאיר, מפקחת מתאמת מטעם המינהל הפדגוגי במשרד החינוך.

בעקבות פניה של ב"כ העותרים למנהלת מחוז הדרום בענין מיום 13.4.08, הודיעה מנהלת המחוז במכתב מיום 14.4.07 כי משרד החינוך מאמץ את החלטת ועדת החינוך של הכנסת, שעל כן הנחה המחוז את בית הספר לקיים בחירות מחודשות לועד ההורים, ועל כן תתקיימנה הבחירות בהתאם להודעת מנהלת בית הספר להורים.

בעקבות ההחלטה הנ"ל הוגשו העתירה והבקשה לצו ביניים הנ"ל. 

בדיון הנ"ל הודיע ב"כ העותרים כי אם יוחלט שלא לקבל את הבקשה, יסכימו לבחירות בהתאם לתקנון הבחירות עם מפקח חיצוני שיכול להיות משותף של משרד החינוך ונציג של ארגון ההורים הארצי, שייקבע על ידי מר איציק מימון.

בתום הדיון הועלתה על ידי הצעה, לפיה יסכימו הצדדים שהבחירות תתקיימנה עד ליום 6.5.08 בפיקוח של הנציגה שנקבעה על ידי משרד החינוך ונציג ארגון המורים הארצי שייקבע על ידי מר איציק מימון.

ב"כ המשיבים הסכימו לכך, אך ב"כ העותרים לא הסכימו לכך. ביחס לטענה שיו"ר הועד הסכים בדיון בועדת החינוך של הכנסת לקיים בחירות, טען ב"כ העותרים, שמדובר בהסכמה עקרונית, אך במישור המעשי פעלה ועדת הכנסת כמתווך וכממליץ, ולא קיבלה החלטה מחייבת בקשר לכך.

דיון

לאחר עיון בטענות הצדדים, נראה לי כי החלטת ועדת החינוך של הכנסת היתה בעלת משקל ציבורי רב, הן מבחינת מעמדה של הועדה, הן מבחינת משקלם של מקבלי ההחלטה - חברי הכנסת זבולון אורלב והרב מלכיאור, שהינם בעלי נסיון רב בתחום חינוך, הן לאור העובדה שההחלטה התקבלה על דעת כל הגורמים הנוגעים בענין שנטלו חלק בדיון, לרבות משרד החינוך, הרשות המקומית ויו"ר ועד המורים, וגם לגוף ההחלטה שהיה בה כדי להביא לפתרון מוסכם.

עם זאת, אין מדובר בהחלטה אופרטיבית של גוף ביצועי אלא בקריאה והמלצה של גוף פרלמנטרי במסגרת סמכויות הפיקוח הפרלמנטריות שלו על גופי הרשות המבצעת.

כמו כן, נראה לי שהדרך בה הוצגה ההחלטה של ועדת הכנסת על ידי מנהלת בית הספר כהחלטה אופרטיבית לפיזור הועד המכהן לעריכת בחירות, אינה משקפת נכונה את ההחלטה, שהיתה למעשה קריאה לגורמים הנוגעים לענין לפעול בדרך מוסכמת שכללה מספר מרכיבים, וביניהם גם המרכיב של קיום בחירות לועד ההורים עם פיקוח חיצוני.

ב"כ המשיבים לא הצביע על בסיס לסמכות מנהלת בית הספר ומנהלת המחוז להורות באופן חד צדדי על עריכת בחירות בדרך בה החליטו על כך.

משהוברר שהחלטת ועדת החינוך של הכנסת לא היתה החלטה אופרטיבית, אלא קריאה והמלצה, המושתתת על הסכמת הצדדים הנוגעים לענין, לא ניתן להשתית על ההחלטה הנ"ל את סמכותם של מנהלת בית הספר ושל מנהלת המחוז לפעול באופן חד צדדי לפיזור ועד מכהן ולקיים בחירות חדשות לועד במהלך שנת הלימודים, בדרך בה נעשה הדבר.

באשר לטענת השיהוי, נראה לי שאין בכך כדי להביא לאי היענות לעתירה. ההחלטה האופרטיבית לעריכת הבחירות, לא התקבלה על ידי ועדת הכנסת במועד הדיון בועדה, אלא על ידי מנהלת בית הספר ביום 10.4.08 ועל ידי מנהלת המחוז ביום 14.4.08, ובקשר לכך לא היה שיהוי בהגשת העתירה והבקשה שהוגשו ביום 17.4.08.

גם ביחס לטענה של אי צירוף הרשות המקומית לעתירה, נראה לי שאין בכך כדי למנוע מתן סעד שאינו פוגע בזכויות ובאינטרסים של הרשות המקומית. כמו כן, לא נראה לי שיש להימנע מהיענות לעתירה בשל הטענה של חוסר תום לב מצד העותרים.

מאידך גיסא, נראה לי שהיה פגם מצד העותרים בכך שהם נטלו חלק בדיוני ועדת החינוך של הכנסת, הביעו את הסכמתם בפני ועדת הבחירות לקיים הבחירות ולמעשה חזרו בהם מהסכמתם זאת, בלי שניתן על ידיהם הסבר מניח את הדעת לכך.

ניתן לתקן את המעוות על ידי הסכמה מחודשת של הצדדים, כפי שהמלצתי בסוף הדיון או בדרך אחרת, ועדיין נראה לי כי הדרך הראויה לטיפול בענין היא בקיום בחירות במתכונת מוסכמת ובמועד מוסכם בין כל הגורמים הנוגעים לענין, לרבות ועד המורים, אך בהעדר הסכמה כזאת, לא הונחה תשתית מספקת לסמכות מנהלת בית הספר ומנהלת המחוז להכריז על פיזור.

הועד המכהן ובחירת ועד חדש במהלך שנת הלימודים בדרך בה נעשה הדבר, בעוד שההתבססות על סמכות מנהלת המחוז להכריע בחילוקי דעות בין ועד המורים ובין הנהלת בית הספר, אינה כוללת בתוכה סמכות לפזר את הועד ולהכריז על בחירות לועד חדש במהלך שנת הלימודים, בדרך בה נעשה הדבר.

במצב זה, ניתן לקבוע כי לא הונחה תשתית מספקת המקנה סמכות למנהלת בית הספר ולמנהלת המחוז להכריז על פיזור הועד ועל קביעת מועד לבחירת ועד חדש ביום 29.4.08, בדרך בה נעשה הדבר, ומבחינה זאת אין בקריאת ועדת החינוך של הכנסת כדי להקנות סמכות כזאת ללא הסכמת ועד המורים.

העובדה שועד המורים הודיע לועדת החינוך של הכנסת, כי אין לו בעיה עם עריכת בחירות מיידיות לועדה, הינה הודעה בעלת משמעות ציבורית ויכולה להיות בעלת השלכות משפטיות שונות, אך אין בה כדי להצדיק בנסיבות הענין מתן גושפנקא חוקית להחלטה אופרטיבית חד צדדית, שנתקבלה ללא הסכמת ועד המורים לפיזור הועד ולעריכת בחירות במהלך שנת הלימודים במתכנות חד צדדית שאינה מוסכמת כיום על ועד המורים בדרך בה נעשה הדבר.

לאור האמור, אני מורה על ביטול הבחירות לועד ההורים המוסדי של בית הספר (חטיבת ביניים) מיתרים במיתר, שנקבעו ליום 29.4.08, עליהן הכריזה מנהלת בית הספר במכתב מיום 10.4.08, על פי הנחיות מנהלת המחוז כאמור במכתבה מיום 14.4.08.

מאידך גיסא, נראה לי כי אין מקום להיענות בנסיבות הענין לבקשות האחרות של העותרים, ביחס לקביעה כי הבחירות תערכנה רק בתחילת שנת הלימודים, לקבוע כי אין למי מהמשיבים סמכות להורות על בחירות לועד ההורים, ולקבוע כי על המשיבים לשתף פעולה עם ועד ההורים הנוכחי.

בקשר לכך אני דוחה את הבקשות.

במצב האמור, אני נמנע מחיוב בהוצאות וכל צד יישא בהוצאותיו. ניתן היום כ"ד בניסן, תשס"ח (29 באפריל 2008) בהעדר הצדדים.

ברוך אזולאי, שופט

ס. נשיא

wifes cheat why married men have affairs catching a cheater
click online why are women unfaithful
signs of infidelity online go
when married men cheat affair dating sites go
when married men cheat affair dating sites go
when married men cheat affair dating sites go
women cheat on men will my husband cheat open
husband cheated on me why do husband cheat wifes who cheat
my husband cheated with a man catch a cheat my boyfriend cheated on me with a guy
i dreamed my husband cheated on me how to cheat on husband read
reasons women cheat on their husbands open dating a married man
שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום פונדקאות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק