| שלום רב, ושנה טובה
1. אכן, כללי הפרסום החדשים יצאו לפועל, ובהחלט שינו לטובה את המציאות ואת חוסר הבהירות בנושא לאור הפיתוחים הטכנולוגים של השנים האחרונות (אם כי אני חושב שיש מקום עדיין לשפר, אך אמעיט הפעם היכן שיש להרחיב).
2. אכן, בעבר הסוגיה של פרסום תמונות של לקוחות לא ממש הייתה מוסדרת, והייתה - להלכה - אסורה. עתה, עם שינוי כללי הפרסום, מדובר כיום בפרסום מותר. ברם - הוא מותר רק אם הלקוח מביע את הסכמתו הכתובה לכך, וכן רק במקרה שבמסגרתו מובהר ללקוח שהוא רשאי לסרב לפרסום מעין זה. עסקינן בסעיף 3(ה) לכללי הפרסום. מומלץ לקרוא אותו בהרחבה.
כמובן שבהמשך, בתי הדין יידרשו לפרשנות מרחיבה או מצמצמת לעניין הסעיף. עוד מוקדם להתייחס להיבטים הפרשניים של הסעיף, נכון לכתיבת שורות אלו.
3. לשאלתך לעניין פרסום תמונות של שיקים. זו שאלה חשובה מאוד, משום שממש לפני שבוע יצאה החלטה ראשונה מאז כללי הפרסום של וועדת האתיקה הארצית. עסקינן בא"ת 18\180 מיום 16.9.18.
ההחלטה עוסקת בכל מה שקשור לפרסום הצלחות בתחום פשיטות הרגל ומחיקת החובות. נקבע במסגרתה, כי המינוחים "מחיקת חובות וכיו"ב, הם אסורים משום שיש בהם כדי להטעות.
ולא זו אף זו, נקבע בהחלטה כי פרסום "שיקים שהשיג עו"ד ללקוח" הם בבחינת פרסום מטעה. טעמה של הוועדה הוא כי מדובר בפרסום שאין בו בהכרח לשקף את המציאות ואת הפעילות האמתית שנעשתה על ידי עורך הדין.
עכשיו חשוב להעיר כי זו החלטה מאוד טריה, אני מעריך שתהיה תקופת ביניים שבמסגרתה ההחלטה תוטמע אצל ציבור עורכי הדין. אך נכון לעתה, כדאי מאוד לפעול ברוח ההחלטה, לעניין צילומים של שיקים (וגם של שטרי סילוק, בהתאם לרוח ההחלטה הגם שהמילה "שטר סילוק" לא מופיעה בה).
בגילוי לב, אני עדיין אמביוולנטי לגבי ההחלטה הזו, בעצמי עוד לא גיבשתי דעה.
מקווה שסייעתי בידך.
קישור להחלטת וועדת האתיקה
שנה טובה!
בברכה,
אדם אשכנזי, עו"ד
מנהל פורום אתיקה מקצועית
רחוב האורגים 21, אשדוד
טל': 08-6538011 : Adam@an-law.co.il
|