| שלום רב,
ע"פ תקנה 7 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), התשל"ז - 1976 התובע צריך להמציא לבית המשפט את כתב התביעה במס' עותקים כזה שישאר עותק אחד לבית המשפט ויאפשר לבית המשפט לשלוח את כתב התביעה לנתבעים. כך שאם יש נתבע אחד אז צריך להגיש לבימ"ש שתי עותקים של כתב התביעה, ואם יש 5 נתבעים אז צריך להמציא 6 עותקים של כתב התביעה לבית המשפט.
יחד עם זאת, למעשה, לעיתים כתב התביעה נשלח ע"י בית המשפט לנתבע, אך הוא לא נדרש ע"י הנתבע. במקרים כאלו בית המשפט מורה לתובע להמציא את כתב התביעה לנתבע (או לנתבעים) בדרך שבה ממציאים בהליך רגיל כפי שקבוע בתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984.
כאשר אין לתובע את פרטי הנתבע אז יש לחלק את התשובה לשניים ולהפריד בין אם מדובר ב"נתבע יחיד", כלומר; אזרח פרטי (גם אם מדובר בכמה נתבעים כל אחד מהם נקרא "נתבע יחיד") או בנתבע שהוא תאגיד.
כאשר מדובר ב"נתבע יחיד" ניתן לפנות לרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים ולבקש לקבל מידע על כתובתו של היחיד (משרד הפנים נותן את המידע, בכפוף לתשלום אגרה, אם יש סיבה מוצדקת לכך והגשת תביעה היא סיבה מוצדקת לכך) ואז ניתן להמציא ל"נתבע היחיד" ל"כתובת הרשומה" במשרד הפנים - בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי כפי שפורט לעיל.
כאשר מדובר בתאגיד, שלא ידועים פרטיו, ניתן לפנות לרשם החברות, ולהוציא נסח חברה (גם זה בכפוף לתשלום אגרה - במקרה זה אין צורך בסיבה, ניתן לעשות זאת באמצעות הרשת), וכך ניתן לדעת מהי "כתובתה הרשומה" של הנתבעת ו/או הנתבעים.
דרכי ההמצאה, כפי שפורט לעיל, קבועים בתקנות סדר הדין האזרחי. התקנות קובעות כי יש לשלוח את כתב הטענות (במקרה של השאלה - כתב התביעה) בדואר רשום עם אישור מסירה, אך אם דבר הדואר לא נדרש ניתן לשלוח אותו עם שליח, וכאשר אין מענה בכתובת הרשומה ו/או אף אחד לא נמצא ניתן להדביק את דבר הדואר על הדלת או במקום בולט אחר של הכתובת הרשומה.
למעשה, מקובל היום, כי השליח מגיע שלוש פעמים, ורק לאחר שלוש פעמים שלא היה מענה הוא משאיר את דבר הדואר מודבק במקום בולט וראוי.
בהצלחה,
אבי קיסוס, עו"ד
מנהל פורום צרכנות
כרכום 15/18, ספיר, ערבה תיכונה
טל': 073-7274466; מייל: info@ayk.co.il
|