אתר הפורומים המשפטיים יש לך שאלה משפטית? קבל תשובה מעורך דין
ליעוץ אישי עם עו"ד
 
 
 
הודעות אחרונות
  • פורום בתי משפט 21:10   18/04/2024 אפשר לבקש כל מה שתרצה, השאלה אם הבק... וזה כבר עניין של גישה, כי יש רק אדם אחד שיתן לך תשובה חד משמעית על השאלה הזו. ואל כבודה/ו פונים ב...
  • פורום עורכי דין 18:58   18/04/2024 ערב ללווה חדל פירעון שלום ב 2016 חתמתי על ערבות בנקאית  הלוואה על סך 130000 ש"ח הלווה הוא אח שלי שלקח ה...
  • פורום נדלן ודיני מקרקעין 15:22   18/04/2024 פרוצדורה איפה יש פרוצדורה איך לנהל תביעה אצל המפקחת בטאבו ??? האם צריך להגיש תצהיר גילוי מסמכים, ומתי...
  • פורום פלילי 15:02   18/04/2024 יציאה לחו"ל שחרור מינהלי שלום רב,סעיף 68ה לפקודת בתי הסוהר קובע שדין שחרור מנהלי כדין שחרור על-תנאי. בחוק שחרור על תנאי בס...
  • פורום צרכנות | תביעות קטנות 12:32   18/04/2024 ביטול עסקה עקב פגם בעיקרון אתה צודק והדבר אף קבוע בסעיף 25 לחוק המכר, אבל משיקולי עלות תועלת נראה שהדרך הנכונה לסיים...

מתחתנים? ככה תוודאו שהאולם לא יהרוס לכם את החתונה

לפני שאתם מזמינים את האורחים כדאי שתקראו – לזוג אייל ודנה זה עלה בזמן, בכסף, בעגמת נפש ובניהול מערכה משפטית שניתן היה למנוע. שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
מתחתנים? ככה תוודאו שהאולם לא יהרוס לכם את החתונה

עונת הקיץ בעיצומה ואלפי זוגות צעירים מתכוננים ליום הגדול בחייהם – חתונה. כמו כל דבר בחיים, הדרך אל האושר רצופה לעיתים במהמורות והרבה מאד פעמים בני הזוג, במקום להתעסק בהכנות לקראת החתונה ובמקום להשקיע את מירב מרצם ומאמציהם על מנת שהיום הגדול בחייהם יהיה מושלם, נאלצים להתמודד עם סיטואציות שבהן העוסק או הספק העומד מולם "מקשה" עליהם את החיים, מקפח את זכויותיהם וגורם להם למסע חתחתים בדרך אל היום הגדול בחייהם.

במאמר זה נתמקד באחד מן המצבים הנפוצים - העדר רישיון עסק לאולם - שבהן נקנה לבני הזוג כלים ראשוניים להתמודד עם הסיטואציה המלחיצה והלא נעימה בה נתקלו בעל כורחם.

האם אולם אירועים חייב להחזיק רישיון עסק בתוקף כתנאי לעריכת החתונה?

ממש לאחרונה פנו אליי בני זוג בשם אייל ודנה (שמות בדויים). אייל ודנה ביקרו בגן האירועים יוקרתי כלשהו אשר נקרא לו לצורך הפשטות "גארדן אוף דרימס". אייל ודנה התרשמו מאד מן המקום, מן הטעימות שהוצעו להם במקום, מההבטחות שניתנו להם בעל פה וכן מהצעת המחיר המשתלמת שהייתה מעין "הכול כלול". אייל ודנה החליטו לחתום על הזמנה לאירוע חתונה אשר ייערך בעוד כחצי שנה  והחלו לתכנן את יומם הגדול. לצורך שיריון האירוע, אייל ודינה שילמו מקדמה נאה על סך כ- 20,000 ₪ לגן. 

מספר ימים לאחר מכן, אייל גלש בביתו ברשת האינטרנט והתברר לו למרבה  תדהמתו כי אותו גן אינו מחזיק באישורים מתאימים  להפעלת הגן וכי אין לו כלל רישיון עסק. למחרת היום התייצב אייל אצל מנהל הגן וביקש ממנו  הסברים. מנהל הגן ניסה להתחמק וטען ש"הכל בסדר" ושאין מה לדאוג מאחר ובחמשת השנים האחרונות הוא ערך מאות אירועים שעברו ללא כל תקלות. את אייל ההסברים האלו לא שכנעו מאחר והוא הבין, כי כמו כל עסק שפועל ללא רישיון, קיים סיכוי לא מבוטל שהרשות המקומית תסגור אותו לפני קיום  האירוע ובני הזוג יוותרו מול שוקת שבורה תוך שהם הזמינו מאות אורחים, ספקים, ובני משפחה למקום שלא ניתן יהיה לערוך בו את החתונה.

אייל דרש ממנהל האולם לבטל את העסקה באופן מיידי תוך החזרת המקדמה ששילם, אולם לא רק שמנהל הגן סירב, אלא הוא אף איים על אייל כי במידה ויעשה זאת הגן יגיש נגד בני הזוג תביעה על סך מלוא ההזמנה, בעשרות אלפי שקלים, בגין ביטול עסקה.

אייל ודנה חששו מאד ולא ידעו כיצד לנהוג והלחץ הטבעי בו היו שרויים ממילא במהלך ההכנות לקראת האירוע הגדול בחייהם הפך ללחץ אטומי. האם לבטל את העסקה? האם לא לבטל? ומה במידה ויבטלו את העסקה והגן יגיש נגדם תביעה על עשרות אלפי שקלים? כדאי להם בכלל להיכנס לכך ? ואם לא יבטלו את העסקה מי מבטיח להם שהאירוע יתקיים כמתוכנן? 

מסתבר שהמקרה שתואר לעיל הינו נפוץ מאד. למרבה המזל הדין נמצא לצידם של אייל ודנה.

סעיף 15 לחוק החוזים (חלק  כללי) דן בנושא הטעייה וקובע כי " "מי שהתקשר בחוזה עקב טעות שהיא תוצאת הטעיה שהטעהו הצד השני או אחר מטעמו, רשאי לבטל את החוזה; לענין זה, "הטעיה" - לרבות אי-גילוין של עובדות אשר לפי דין, לפי נוהג או לפי הנסיבות היה על הצד השני לגלותן"

על פי הפסיקה שדנה במקרים דומים, נקבע כי זכותם של בני הזוג לבטל את העסקה לאור כך שגן האירועים הטעה אותם והיה חייב, טרם ההתקשרות בהזמנה, לגלות באופן אקטיבי אודות היעדרו של רישיון עסק, שהרי מדובר בפרט מהותי. ההנחה הרווחת של המזמינים, שהינה הנחה סבירה, היא שהמקום פועל על פי דין ובידיו כל הרישיונות המתאימים – כל עוד לא נאמר להם אחרת. אם היו יודעים בני הזוג מראש על היעדר רישיון העסק, סביר להניח שכלל לא היו מבצעים את ההזמנה שכן איזה אדם מעוניין להסתכן בכך שהגן לא יעמוד לרשותו במועד האירוע, במידה וייסגר על ידי הרשות המקומית עקב היעדר רישיון? וכפי שנקבע באחד מפסקי שדנו בעניין דומה:

"בני זוג מתכננים את טקס חתונתם, ומבקשים כי טקס זה ייערך במועדו וללא כל "בעיות". העדר רישיון עסק וקיומם של צווי הריסה הם פרטים מהותיים שעלולים, במצבים מסויימים, להביא לביטול חתונה, שכן ייתכן מקרה שבו בית המשפט לא היה מעכב צו הריסה או לא מעכב צו סגירת העסק; הדבר עלול להוביל לביטול החתונה..."

לא פחות חשוב, הפסיקה קבעה כי בנסיבות דומות מדובר בחוזה בלתי חוקי בהתאם להוראות סעיף 30 לחוק החוזים הקובע כי:  "חוזה שכריתתו, תכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור - בטל."  הרציונל העומד מאחורי כך הוא שכאשר אולם אירועים מתקשר עם לקוחות בהזמנה, ואין במעמד ההזמנה לאותו אולם רישיון עסק בתוקף, שהרי שמדובר ממילא בחוזה בלתי חוקי שהרי אם המקום אינו יכול על פי חוק לערוך חתונות כל ההתחייבויות שלו בדבר עריכת אותו אירוע – בטלות ואין להן כל תוקף, שכן ממילא הוא פועל באופן בלתי חוקי.

לסיכום הסוגייה, במקרה דומה ההתקשרות הינה בלתי חוקית ובטלה, וניתן לבטלה עקב הטעיית האולם, ואולי בעיקר בשל חוסר תום לבו של האולם אשר לא הפנה את תשומת בני הזוג כי אין בידיו רישיון עסק וכי ההזמנה נגועה באי חוקיות.


אייל ודנה תבעו  את הגן בבית המשפט בגין ביטול העסקה, החזר המקדמה ששילמו והכול בתוספת פיצויים סבירים בגין הנזק הבלתי ממוני שנגרם להם, פיצויי הסתמכות, וכן הוצאות הכרוכות בביטול ספקים שהזמינו לאירוע ביום הספציפי.

 

שאלות בנוגע לנושא? כנסו ל - פורום צרכנות | תביעות קטנות
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
© כל הזכויות שמורות לעו"ד אדי סוברי, אתר הפורומים המשפטיים.
סקייטק